Een keer vreemd gaan!

Stiekem had ik al een jaar contact via Facebook, bekeek de foto’s en volgde alle uitstapjes, maar had een ontmoeting nog nooit aangedurfd.

Tot zondag 8 april, per mail had ik gevraagd of ik kennis mocht komen maken en ik was van harte welkom. YES, eindelijk was het zover, ik ging de motor club Nieuwegein ontmoeten.

Een hele stap kan ik u melden, ik ben namelijk al lid van een motorclub en dan voelt het toch een beetje als vreemdgaan, zeker omdat die club, de BMW club Nederland die dag met haar “nieuwe” leden ging toeren.

Al vroeg stond ik bij mijn zoon & schoondochter in de straat om samen met hen en mijn echtgenote Petra naar Nieuwegein te gaan. Peter van der Voorn vond het een goed idee om met z’n viertjes te komen en voor ons ook wel gezellig, want zo vaak rijden we niet gezamenlijk.

Al op de parkeerplaats van het pétanque centrum werden we zeer hartelijk welkom geheten door Wim, Peter en Arie en binnen kwam Yacinthe zich namens de jong MCN voorstellen. Na het applaus voor Arie en het hijsen van de clubvlag hebben we een prachtige rit gemaakt, met Rinus als bekwaam voorrijder.  Met de gezellige groep hebben we uiteraard Haastrecht ook aangedaan waar heel slim voor iedereen een gelijke lunch werd aangeboden (betaalbaar en lekker snel). Na zo’n top dag kan je natuurlijk alleen maar besluiten om lid te worden!

Alhoewel er agenda technisch wel eens een conflict zou kunnen ontstaan blijkt er van vreemd gaan overigens geen sprake, de leden van de MCN komen allemaal uit de regio.  De MCN heeft in tegenstelling tot de BCN, wat een landelijke merkenclub is, geen auto’s en slechts enkele BMW ’s. De combi auto’s en motoren plus leden uit heel Nederland maakt het organisatorisch wat complexer maar ook wezenlijk anders dan de MCN met leden uit de buurt en een mooi pallet aan verschillende merken motoren.

Tot slot zal ik ons nog even voorstellen:

Wij heten Petra en Arno de Jager, zijn allebei 57 en wonen al ruim 33 jaar in Hagestein. Al op mijn 18e verjaardag stapte ik op de motor met proefrijbewijs, zoals dat toen heette. Tien jaar geleden ben ik opnieuw opgestapt, eerst op een R75-5 oldtimer die nu in de huiskamer staat, daarna een R1150RT en nu een K1600GT.

De laatste hebben we gekocht omdat Petra altijd te weinig ruimte heeft voor haar bagage bij weekendjes weg én omdat ik waanzinnig geniet van het prachtige geluid…… Plausibele redenen dus voor een 6 cilinder haha.

We kunnen als het moet ook altijd nog ons eigen motorclubje beginnen, alle stelletjes uit ons gezin hebben namelijk minimaal 1 motor rijbewijs. Gelukkig wonen we dus niet in Lopik aan de dijk.

Petra en Arno

PvdV: De foto’s met o.a. de BMW in de woonkamer kunnen helaas niet geplaats worden. Hier wordt aan gewerkt!!

Van duo naar actief rijdend lid (Bas Spanjaards)

Het is aanpassen, proberen en het toch eigen maken van de handelingen op een oude pan european. Zwaar in gewicht als het stilstaat, koppeling is meer duwen en in zijn “vrije” zetten is nog even zoeken. Nu 4 x gereden op mijn pan, in een groep, alleen, met vallen en opstaan, maar het komt wel en gaat steeds vloeiender. Een kwestie van gewoon doen, testen, meer ervaring krijgen, blijven rijden en oefenen, oefenen, oefenen.  Blijft leuk dat motorrijden.  Bedankt voor de rit.

Groetjes en tot de volgende rit. Bas

Verslag zomertijdrit 25-3-2018

Laat ik weer eens een verslag schrijven, al een tijd terug.

Bas was voor het eerst met de motor naar mij toe gekomen en we hebben moeten passen en meten om dat ding in mijn achtertuin te krijgen, daar zeg je u tegen. Wel pal achter de schuttingdeur, want anders hadden we nog tig keer moeten steken om hem netjes in het midden te zetten. Hij had daarna 1 zijkoffer eraf kunnen krijgen en er met moeite ook weer op, maar eigenlijk zit de kentekenplaat in de weg, dus dat is geen optie. Maar goed hij kan in de tuin, dat vind ik wel erg prettig.

Afgelopen week lag er nog pekel op de weg, dus ik vroeg mij af of ik zou gaan rijden. Ik zei al tegen hem, jij mag best gaan, maar met pekel dan zwaai ik wel uit met de auto, haha. Het had gelukkig op tijd, redelijk genoeg geregend en ja wij zouden rijden. Wij waren de 1e van de MCN, mag in de krant, alleen Lucy was er en Arie kwam net aanrijden, met de auto, toen wij nog bij de motoren stonden.

We waren zaterdag voor het eerst met z’n tweeën met twee motoren op pad, even oefenen. Bandenspanning op orde maken en wat nieuwe sapjes erbij. Ik sinds maanden weer in het zadel, hij heeft in de winter gewoon doorgereden op de lesmotor, haha. Mijn accu er weer in en dit keer netjes de klok gelijk gezet, wat een gedoe. En dat mocht ik zondag dus nog een keer doen, oh ja! Het klokje bij Bas z’n motor leek ons erg makkelijk. Een knopje uur, minuut en reset, maar het wilde niet lukken. Tja of je stopt de stekker erin, contactslot. J

Afijn, nu de rit. Adri heeft een erg leuke bochtige route uitgezet, maar vond het te koud om mee te rijden, zo ook Yacinthe. In onze lunchpauze begrepen wij dat ze alsnog zijn gaan rijden en ons al voorbij waren. Wij waren met 9 solo motoren en later bleek 4 navigaties. 2 Garmin en 2x TomTom, waarvan 1 rare dingen liet zien, dus Walter wilde niet voor rijden. Ok, dus ik ben als voorrijder gaan rijden, voor het eerst sinds ik navigatie heb. Nu ben ik een plaatjes mens, dus dit is inderdaad wel makkelijker dan tekst met een routerol, maar ik heb geen geluid en heb nog wat moeite met wanneer ik precies de bocht om moet. Susan had als taak de gelederen te sluiten en bij nood even dar het voortouw te nemen.

Straatje keren was meerdere keren voorgekomen helaas, sorrie. Meerdere keren te vroeg en 1x te laat. Het begon al in Nieuwegein na enkele kilometers, de route was klaar. Dus stop route en opnieuw en ja we konden weer verder. Ik dacht ik neem de ventweg om dan zo de weg weer op te draaien, maar dat was dus net doodlopend. Goed begin dacht ik nog, dan is 9 motoren best wel veel. Later in de route waren ze met de weg bezig die ik moest hebben, dus met even terugrijden kwamen we er ook langs de andere kant van het watertje.

Er was 1 aspirant Jong MCN rijder bij en Bas net zijn rijbewijs en motor, dus dat voelt als een extra verantwoordelijkheid voor mij. Ik was zo blij dat ik de route erop had gekregen met hulp van……… Door al die vele bochten en veel andere weggebruikers schoot de rit niet op en ik was erg blij dat ik een restaurant tegenkwam waar we de 1e stop hielden. Ik merkte dat 9 motoren een lang elastiek werden, dus ik moest mijn snelheid wel aanpassen. Sowieso is het in het begin van het seizoen, dus nog even rustig aan. Dit restaurant zat vol met erg veel motorrijders, goh waar komen die toch ineens vandaan? En veel gezinnen met erg veel kinderen, een dolle boel dus.

De officiële lunchpauze, eind deel 1 was lekker rustig. Ik had wel sterk het vermoeden dat onze motoren wel meer motoren aantrokken. Of wij gereserveerd hadden? Geen idee. Ik zie nog zo bijdehand. We weten van te voren natuurlijk nooit hoeveel mensen er op komen dagen. Maar er was wel gebeld voor ongeveer 9 personen. Ik vroeg nog of er een club genoemd was, maar dat was niet zo. Moet niet gekker worden, wel precies ons aantal. Dus Adri als jij het was, je mag door voor de wasmachine.

Natuurlijk maakte de zon het warmer, maar de zomerhandschoenen heb ik na de lunch toch weer verruild voor wat dikkere. De zonnebril kwam erg goed van pas. We hebben weer veel vogels gezien waaronder twee vliegende zilverreigers vlak rechtsvoor naast ons, geweldig en oh we moeten naar rechts, hm. Nu weet ik dat de winters steeds warmer worden en dat er parkietachtige in het Vondelpart leven, maar om nu een kleine papagaai of grote gifgroene parkiet langs de kant van het water in een stuik te zien vond ik wel het hoogtepunt van die dag.

Na de lunch begreep ik dat menigeen niet terug zou gaan naar Nieuwegein. Aan het eind van de rit wilde ik nog even stoppen om elkaar nog even te spreken op een parkeerplaats ofzo, maar waar doe je dat dan? In dit geval te laat, want van de 9, inmiddels 8 stopte er 4 bij het AC bij de Meern. Bedankt dat jullie mee reden, een gezellig cluppie. Tot een volgende keer.

Groetjes, Monique

De lengte is kort; 90 km. Want er is niet zoveel tijd. We vertrekken vanaf McDonalds.

Carlo heeft de rit uitgezet. Langs de fruitbomen die dan in bloei zullen staan (goed idee van Adri!!)

De eerste 50 km gaat via Everdingen en Beesd naar Buren. Daar is een korte stop. Daarna via Beusichem en de dijk (noordzijde) weer terug naar McDonalds.

Verzamelen om 18.00 uur en vertrek om 18.30 uur vanaf McDonalds, Symfonielaan 3, 3438 EX Nieuwegein.

De rit wordt de vrijdag vóór de rit per mail verstuurd.

Peter Donia heeft voor ons een mooie rit uitgezet. Over de snelweg (95 km) naar het noorden tot Urk. Daarna nog wat noordelijker naar Lemmer (met lunchstop). Dan zitten we al bijna in Friesland! Vervolgens via Nunspeet, de Veluwe over naar Amersfoort oost (185 km). En vandaar uit over de snelweg (35 km) terug naar Nieuwegein. Bij elkaar en mooie afwisselende route.

De kantine is open om 10.00 uur. Vertrek vanaf 10.30 uur.

De rit wordt de donderdag vóór de rit per mail aan alle leden verstuurd. Met daarbij een document waarin beschreven staat waar de lunchstop is en waar getankt kan worden.

Een knaller weliswaar met een wat langzame start maar wel met een score van 40 deelnemers. Worden we nu echt zo burgerlijk of is dit de nieuwe trend? Misschien moeten we wel de ritten beginnen met een gezamenlijk ontbijt.
Even nog een constatering zowel jong als ouder stonden op de deelnemerslijst. Ook mijn oproep om je omgeving, die jou moet missen tijdens de ritten en evenementen te laten kennismaken met de motorclub was een succes.
Partners, vrienden en kinderen komen er niet onderuit. Nu maar hopen dat de bakkunst van de MCN’ers op prijs werd gesteld. Een kei is Yacinthe want driekwart van de bak- en kookkunsten waren van haar hand, gevolgd door Peter van de Voorn, fam. Sikko, Ruth (glutenvrij) en Arie. En op de achtergrond werd natuurlijk alles gemonitord door Lucy en Jan. De resultaten worden nog geëvalueerd en ook of het een jaarlijks terugkerend evenement wordt.

De officiële opening van het motorseizoen van de MCN Nieuwegein.
Ook een mogelijkheid voor niet leden om kennis te maken met de motorclub en mee te rijden en de sfeer te
proeven.
Op verzoek gaan we iets eerder van start, de kantine is open om 9.30 uur, de vlag wordt gehesen om 10.30 uur,
daarna kan er direct vertrokken worden. Het is een niet al te lange rit, dit voor nieuwkomers en de eventuele kou

Wel zijn we dit jaar wat strenger op de groepsgrootte. 8 motoren is het maximum. Ook gaan we voor reflecterende armbanden zorgen. Hierdoor zijn de voor- en achterrijder beter herkenbaar.

Een keer vreemd gaan!

Stiekem had ik al een jaar contact via Facebook, bekeek de foto’s en volgde alle uitstapjes, maar had een ontmoeting nog nooit aangedurfd.

Tot zondag 8 april, per mail had ik gevraagd of ik kennis mocht komen maken en ik was van harte welkom. YES, eindelijk was het zover, ik ging de motor club Nieuwegein ontmoeten.

Een hele stap kan ik u melden, ik ben namelijk al lid van een motorclub en dan voelt het toch een beetje als vreemdgaan, zeker omdat die club, de BMW club Nederland die dag met haar “nieuwe” leden ging toeren.

Al vroeg stond ik bij mijn zoon & schoondochter in de straat om samen met hen en mijn echtgenote Petra naar Nieuwegein te gaan. Peter van der Voorn vond het een goed idee om met z’n viertjes te komen en voor ons ook wel gezellig, want zo vaak rijden we niet gezamenlijk.

Al op de parkeerplaats van het pétanque centrum werden we zeer hartelijk welkom geheten door Wim, Peter en Arie en binnen kwam Yacinthe zich namens de jong MCN voorstellen. Na het applaus voor Arie en het hijsen van de clubvlag hebben we een prachtige rit gemaakt, met Rinus als bekwaam voorrijder.  Met de gezellige groep hebben we uiteraard Haastrecht ook aangedaan waar heel slim voor iedereen een gelijke lunch werd aangeboden (betaalbaar en lekker snel). Na zo’n top dag kan je natuurlijk alleen maar besluiten om lid te worden!

Alhoewel er agenda technisch wel eens een conflict zou kunnen ontstaan blijkt er van vreemd gaan overigens geen sprake, de leden van de MCN komen allemaal uit de regio.  De MCN heeft in tegenstelling tot de BCN, wat een landelijke merkenclub is, geen auto’s en slechts enkele BMW ’s. De combi auto’s en motoren plus leden uit heel Nederland maakt het organisatorisch wat complexer maar ook wezenlijk anders dan de MCN met leden uit de buurt en een mooi pallet aan verschillende merken motoren.

Tot slot zal ik ons nog even voorstellen:

Wij heten Petra en Arno de Jager, zijn allebei 57 en wonen al ruim 33 jaar in Hagestein. Al op mijn 18e verjaardag stapte ik op de motor met proefrijbewijs, zoals dat toen heette. Tien jaar geleden ben ik opnieuw opgestapt, eerst op een R75-5 oldtimer die nu in de huiskamer staat, daarna een R1150RT en nu een K1600GT.

De laatste hebben we gekocht omdat Petra altijd te weinig ruimte heeft voor haar bagage bij weekendjes weg én omdat ik waanzinnig geniet van het prachtige geluid…… Plausibele redenen dus voor een 6 cilinder haha.

We kunnen als het moet ook altijd nog ons eigen motorclubje beginnen, alle stelletjes uit ons gezin hebben namelijk minimaal 1 motor rijbewijs. Gelukkig wonen we dus niet in Lopik aan de dijk.

Petra en Arno

PvdV: De foto’s met o.a. de BMW in de woonkamer kunnen helaas niet geplaats worden. Hier wordt aan gewerkt!!

Van duo naar actief rijdend lid (Bas Spanjaards)

Het is aanpassen, proberen en het toch eigen maken van de handelingen op een oude pan european. Zwaar in gewicht als het stilstaat, koppeling is meer duwen en in zijn “vrije” zetten is nog even zoeken. Nu 4 x gereden op mijn pan, in een groep, alleen, met vallen en opstaan, maar het komt wel en gaat steeds vloeiender. Een kwestie van gewoon doen, testen, meer ervaring krijgen, blijven rijden en oefenen, oefenen, oefenen.  Blijft leuk dat motorrijden.  Bedankt voor de rit.

Groetjes en tot de volgende rit. Bas

Verslag zomertijdrit 25-3-2018

Laat ik weer eens een verslag schrijven, al een tijd terug.

Bas was voor het eerst met de motor naar mij toe gekomen en we hebben moeten passen en meten om dat ding in mijn achtertuin te krijgen, daar zeg je u tegen. Wel pal achter de schuttingdeur, want anders hadden we nog tig keer moeten steken om hem netjes in het midden te zetten. Hij had daarna 1 zijkoffer eraf kunnen krijgen en er met moeite ook weer op, maar eigenlijk zit de kentekenplaat in de weg, dus dat is geen optie. Maar goed hij kan in de tuin, dat vind ik wel erg prettig.

Afgelopen week lag er nog pekel op de weg, dus ik vroeg mij af of ik zou gaan rijden. Ik zei al tegen hem, jij mag best gaan, maar met pekel dan zwaai ik wel uit met de auto, haha. Het had gelukkig op tijd, redelijk genoeg geregend en ja wij zouden rijden. Wij waren de 1e van de MCN, mag in de krant, alleen Lucy was er en Arie kwam net aanrijden, met de auto, toen wij nog bij de motoren stonden.

We waren zaterdag voor het eerst met z’n tweeën met twee motoren op pad, even oefenen. Bandenspanning op orde maken en wat nieuwe sapjes erbij. Ik sinds maanden weer in het zadel, hij heeft in de winter gewoon doorgereden op de lesmotor, haha. Mijn accu er weer in en dit keer netjes de klok gelijk gezet, wat een gedoe. En dat mocht ik zondag dus nog een keer doen, oh ja! Het klokje bij Bas z’n motor leek ons erg makkelijk. Een knopje uur, minuut en reset, maar het wilde niet lukken. Tja of je stopt de stekker erin, contactslot. J

Afijn, nu de rit. Adri heeft een erg leuke bochtige route uitgezet, maar vond het te koud om mee te rijden, zo ook Yacinthe. In onze lunchpauze begrepen wij dat ze alsnog zijn gaan rijden en ons al voorbij waren. Wij waren met 9 solo motoren en later bleek 4 navigaties. 2 Garmin en 2x TomTom, waarvan 1 rare dingen liet zien, dus Walter wilde niet voor rijden. Ok, dus ik ben als voorrijder gaan rijden, voor het eerst sinds ik navigatie heb. Nu ben ik een plaatjes mens, dus dit is inderdaad wel makkelijker dan tekst met een routerol, maar ik heb geen geluid en heb nog wat moeite met wanneer ik precies de bocht om moet. Susan had als taak de gelederen te sluiten en bij nood even dar het voortouw te nemen.

Straatje keren was meerdere keren voorgekomen helaas, sorrie. Meerdere keren te vroeg en 1x te laat. Het begon al in Nieuwegein na enkele kilometers, de route was klaar. Dus stop route en opnieuw en ja we konden weer verder. Ik dacht ik neem de ventweg om dan zo de weg weer op te draaien, maar dat was dus net doodlopend. Goed begin dacht ik nog, dan is 9 motoren best wel veel. Later in de route waren ze met de weg bezig die ik moest hebben, dus met even terugrijden kwamen we er ook langs de andere kant van het watertje.

Er was 1 aspirant Jong MCN rijder bij en Bas net zijn rijbewijs en motor, dus dat voelt als een extra verantwoordelijkheid voor mij. Ik was zo blij dat ik de route erop had gekregen met hulp van……… Door al die vele bochten en veel andere weggebruikers schoot de rit niet op en ik was erg blij dat ik een restaurant tegenkwam waar we de 1e stop hielden. Ik merkte dat 9 motoren een lang elastiek werden, dus ik moest mijn snelheid wel aanpassen. Sowieso is het in het begin van het seizoen, dus nog even rustig aan. Dit restaurant zat vol met erg veel motorrijders, goh waar komen die toch ineens vandaan? En veel gezinnen met erg veel kinderen, een dolle boel dus.

De officiële lunchpauze, eind deel 1 was lekker rustig. Ik had wel sterk het vermoeden dat onze motoren wel meer motoren aantrokken. Of wij gereserveerd hadden? Geen idee. Ik zie nog zo bijdehand. We weten van te voren natuurlijk nooit hoeveel mensen er op komen dagen. Maar er was wel gebeld voor ongeveer 9 personen. Ik vroeg nog of er een club genoemd was, maar dat was niet zo. Moet niet gekker worden, wel precies ons aantal. Dus Adri als jij het was, je mag door voor de wasmachine.

Natuurlijk maakte de zon het warmer, maar de zomerhandschoenen heb ik na de lunch toch weer verruild voor wat dikkere. De zonnebril kwam erg goed van pas. We hebben weer veel vogels gezien waaronder twee vliegende zilverreigers vlak rechtsvoor naast ons, geweldig en oh we moeten naar rechts, hm. Nu weet ik dat de winters steeds warmer worden en dat er parkietachtige in het Vondelpart leven, maar om nu een kleine papagaai of grote gifgroene parkiet langs de kant van het water in een stuik te zien vond ik wel het hoogtepunt van die dag.

Na de lunch begreep ik dat menigeen niet terug zou gaan naar Nieuwegein. Aan het eind van de rit wilde ik nog even stoppen om elkaar nog even te spreken op een parkeerplaats ofzo, maar waar doe je dat dan? In dit geval te laat, want van de 9, inmiddels 8 stopte er 4 bij het AC bij de Meern. Bedankt dat jullie mee reden, een gezellig cluppie. Tot een volgende keer.

Groetjes, Monique

De lengte is kort; 90 km. Want er is niet zoveel tijd. We vertrekken vanaf McDonalds.

Carlo heeft de rit uitgezet. Langs de fruitbomen die dan in bloei zullen staan (goed idee van Adri!!)

De eerste 50 km gaat via Everdingen en Beesd naar Buren. Daar is een korte stop. Daarna via Beusichem en de dijk (noordzijde) weer terug naar McDonalds.

Verzamelen om 18.00 uur en vertrek om 18.30 uur vanaf McDonalds, Symfonielaan 3, 3438 EX Nieuwegein.

De rit wordt de vrijdag vóór de rit per mail verstuurd.

Peter Donia heeft voor ons een mooie rit uitgezet. Over de snelweg (95 km) naar het noorden tot Urk. Daarna nog wat noordelijker naar Lemmer (met lunchstop). Dan zitten we al bijna in Friesland! Vervolgens via Nunspeet, de Veluwe over naar Amersfoort oost (185 km). En vandaar uit over de snelweg (35 km) terug naar Nieuwegein. Bij elkaar en mooie afwisselende route.

De kantine is open om 10.00 uur. Vertrek vanaf 10.30 uur.

De rit wordt de donderdag vóór de rit per mail aan alle leden verstuurd. Met daarbij een document waarin beschreven staat waar de lunchstop is en waar getankt kan worden.

Een knaller weliswaar met een wat langzame start maar wel met een score van 40 deelnemers. Worden we nu echt zo burgerlijk of is dit de nieuwe trend? Misschien moeten we wel de ritten beginnen met een gezamenlijk ontbijt.
Even nog een constatering zowel jong als ouder stonden op de deelnemerslijst. Ook mijn oproep om je omgeving, die jou moet missen tijdens de ritten en evenementen te laten kennismaken met de motorclub was een succes.
Partners, vrienden en kinderen komen er niet onderuit. Nu maar hopen dat de bakkunst van de MCN’ers op prijs werd gesteld. Een kei is Yacinthe want driekwart van de bak- en kookkunsten waren van haar hand, gevolgd door Peter van de Voorn, fam. Sikko, Ruth (glutenvrij) en Arie. En op de achtergrond werd natuurlijk alles gemonitord door Lucy en Jan. De resultaten worden nog geëvalueerd en ook of het een jaarlijks terugkerend evenement wordt.

De officiële opening van het motorseizoen van de MCN Nieuwegein.
Ook een mogelijkheid voor niet leden om kennis te maken met de motorclub en mee te rijden en de sfeer te
proeven.
Op verzoek gaan we iets eerder van start, de kantine is open om 9.30 uur, de vlag wordt gehesen om 10.30 uur,
daarna kan er direct vertrokken worden. Het is een niet al te lange rit, dit voor nieuwkomers en de eventuele kou

Wel zijn we dit jaar wat strenger op de groepsgrootte. 8 motoren is het maximum. Ook gaan we voor reflecterende armbanden zorgen. Hierdoor zijn de voor- en achterrijder beter herkenbaar.